Małżeństwo

SAKRAMENT MAŁŻEŃSTWA

1. Narzeczeni winni wcześniej zarezerwować termin ślubu w kancelarii parafialnej.

2. Narzeczeni zobowiązani są do uczestniczenia w katechezach dla narzeczonych, które dla narzeczonych z Dekanatu Garwolińskiego odbywają się w Parafii Przemienienia Pańskiego w Garwolinie (terminy katechez podajemy do wiadomości w ogłoszeniach parafialnych i na stronie internetowej parafii).

3. Narzeczeni zgłaszają się do Kancelarii Parafialnej minimum 6 miesięcy przed ślubem, w godzinach kancelaryjnych (od wtorku do piątku, w godz. 16.30 – 17.30 oraz w sobotę, w godz. 9.00 – 11.00).

4. Uczestnictwo w katechezach dla narzeczonych jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia przygotowania do sakramentu małżeństwa.

KATECHEZY DLA NARZECZONYCH

z DEKANATU GARWOLIŃSKIEGO 
zamierzających zawrzeć związek małżeński
odbędą się w parafii Przemienienia Pańskiego w Garwolinie…

Terminy najbliższych spotkań: 

Najbliższe katechezy dla narzeczonych odbędą się w dniach 12-14 kwietnia 2024 (aula KLO) w trybie weekendowym. 

Zgłoszenia telefonicznie pod numerem tel. 787 705 057 od poniedziałku do piątku w godz. od 14.00  do 18.00

Odbycie katechez oraz uczestnictwo w Dniu Skupienia jest warunkiem rozpoczęcia przygotowania do Małżeństwa  w kancelarii parafialnej. 

 

********************************************************************************************


Jeśli ktoś z jakich powodów zaniedbał to przygotowanie,
jest możliwość odpłatnego ukończenia kursu poza parafią:
Polecamy stronę internetową – Duszpasterstwo Rodzin Diecezji Siedleckiej
 

********************************************************************************************

Wskazania liturgiczno-muzyczne

związane z celebracją sakramentu małżeństwa

w Diecezji Siedleckiej

Odpowiadając na liczne zapytania, dotyczące muzyki podczas sprawowania liturgii sakramentu małżeństwa w Diecezji Siedleckiej oraz kierując się troską
o kształtowanie charakteru celebracji liturgicznej właściwego godności sakramentu, Diecezjalna Komisja ds. Muzyki Kościelnej przygotowała podany niżej repertuar oraz niektóre uwagi wykonawcze i organizacyjne, które zatwierdzam jako obowiązujące
w całej Diecezji Siedleckiej.

  • W doborze utworów z podanego niżej repertuaru należy pamiętać, że muzyka instrumentalna lub wokalnoinstrumentalna nie może zastąpić wszystkich śpiewów wykonywanych przez zgromadzenie liturgiczne. Rekomenduje się, aby na rozpoczęcie liturgii oraz na procesję komunijną wykonywać śpiew wspólnie
    z ludem, a inną formę muzyczną ewentualnie zaproponować na przygotowanie darów i uwielbienie. Pieśni zgromadzenia liturgicznego wybieramy spośród listy śpiewów zatwierdzonych do użytku liturgicznego. Przypominamy, że kryterium tego nie spełniają piosenki religijne.

  • Jeżeli wykonuje się utwór przed śpiewem na rozpoczęcie liturgii (np. podczas wejścia młodych do kościoła) winien on w swoim charakterze wprowadzać już do samej celebracji. Dopuszczalne jest „preludiowanie” przed rozpoczęciem liturgii, ale tylko w sposób, który wprowadza w odpowiedni klimat przygotowujący do celebracji. Z tej racji nie zaleca się wykonywania w tym miejscu np. marsza Wagnera lub innych utworów niewspółbrzmiących z charakterem świętych czynności, które po nich mają nastąpić.

  • Po błogosławieństwie końcowym można wykonać opracowanie Ave Maria.

  • Obrzędy małżeństwa dostosowane do zwyczajów diecezji polskich nie przewidują momentu podpisania dokumentów. Jeżeli odbywa się ono w kościele (np. po Mszy Świętej), można wykonywać utwory z poniższego repertuaru.

  • Dopuszcza się w liturgii używanie również innych instrumentów poza organami. Zabronione są instrumenty, które wprost przeznaczone są i kojarzą się z muzyką rozrywkową lub rozrywką ludową (np. gitara elektryczna, akordeon, perkusja, fortepian), jak również typowo piosenkarski sposób śpiewania.

  • Należy pamiętać o właściwej kolejności uzgodnień muzycznych związanych z celebracją małżeństwa. Winno się zacząć od rozmowy z duszpasterzem
    i organistą, a dopiero później zawierać ewentualne umowy z różnymi solistami. Ustalenie repertuaru z organistą powinno się dokonać z pewnym wyprzedzeniem (na ok. 2 lub 3 tygodnie przed uroczystością), tak aby dać możliwość odpowiedniego przygotowania.

  • Ponadto, jedynie po uprzednim uzgodnieniu z duszpasterzem, można również podejmować wszelkie decyzje dotyczące wystroju kościoła podczas celebracji (kwiaty wyłącznie żywe, świece, emblematy itp.). Należy również zadbać
    o godność stroju właściwego dla uroczystości kościelnej, także wśród muzyków. Niedopuszczalne są odkryte ramiona i stroje niewspółbrzmiące z charakterem celebracji liturgicznej, której centrum jest Jezus Chrystus.

  • Podstawowym kryterium wyboru utworów przeznaczonych do liturgii jest fakt,
    że powstały one do celów liturgicznych, wyrastając z liturgicznej i muzycznej tradycji Kościoła. Wszystkie zaproponowane poniżej utwory do wykonania
    w czasie liturgii małżeństwa spełniają to kryterium.

  • W przypadku, gdy sakrament małżeństwa jest udzielany podczas Mszy św. sprawowanej według formularza innego niż Msza obrzędowa za nowożeńców, wówczas śpiewy dobiera się według zgodności z charakterem odpowiedniego dnia liturgicznego.

  • Zgodnie z Obrzędami sakramentu małżeństwa dostosowanymi do zwyczajów diecezji
    w Polsce w uroczystej formie procesji wejścia kapłan, po pozdrowieniu narzeczonych u drzwi kościoła, poprzedza ich w procesji do ołtarza. W tej procesji, oprócz ministrantów, stosownie do miejscowych zwyczajów, mogą wziąć udział także rodzice i świadkowie. Obrzęd liturgiczny zatwierdzony w Polsce nie przewiduje formy doprowadzenia narzeczonej do ołtarza np. przez ojca.

Repertuar pieśni i utworów muzycznych do wykonania podczas liturgii ślubnej
w Diecezji Siedleckiej

  • Pieśni:

Umiłowałeś swój Kościół, Chryste

Głoś imię Pana

Kto się w opiekę (zwrotka 1,5,8,9)

Pod Twą obronę
Pan jest mocą swojego ludu

Być bliżej Ciebie chcę

Gdzie miłość wzajemna i dobroć
Miłujcie się wzajemnie

Chwalcie Pana wszyscy

Ludu kapłański

Ojcze z niebios, Boże, Panie

Jeden chleb, co zmienia się w Chrystusa ciało
Wszystko Tobie oddać pragnę

Przykazanie nowe daję wam

Skosztujcie i zobaczcie

Jezu drogi, Tyś miłością

Panie, dobry jak chleb

Panie, pragnienia ludzkich serc

Panie mój, cóż Ci oddać mogę

Dzięki, o Panie, składamy dzięki
Jezusowi cześć i chwała za miłości cud

Czego chcesz od nas, Panie

Ubi caritas

Miłujmy się nawzajem, jak Jezus umiłował nas 

W dobroci swej powiedział Pan 

O Panie, tyś moim pasterzem 

Bóg jest miłością 

  • Literatura organowa

  • Zbiory i cykle utworów organowych do wykorzystania podczas liturgii jak również przed lub po niej:

Léon Boëllmann – Heures Mystiques tom I i II

Moritz Brosig – Preludia op. 12, op. 46, op. 47, op. 52, op. 60, op. 61

Antoni Chlondowski – 225 łatwych preludiów

Théodore Dubois – 7 utworów na organy

Théodore Dubois – 10 utworów na organy

Théodore Dubois – 12 utworów na organy

César Franck – L`Organiste

Krzysztof Grzeszczak – Preludia chorałowe na organy tomy I-IV (w zależności od okresu liturgicznego)

Aleksandre Guilmant – Pièces dans different styles pour orgue z. 1-6

Tomasz Kalisz – Improwizacje na organy na tematy pieśni kościelnych

Władysław Żeleński – 25 preludiów na organy op. 38

Max Reger – 30 kleine Choralvorspiele op. 135a

Louis J.A. Lefebure-Wely – L’organiste moderne

J.S.Bach –Triowe sonaty organowe

J.S.Bach –Chorały lipskie

J.S. Bach – Orgelbüchlein

L. Boellmann – Suita Gotycka, op.25

F. Mendelssohn Bartholdy – Sonaty organowe

  • Utwory organowe – w całości lub w części do wykorzystania podczas liturgii jak również przed lub po niej:

Jacques-Nicolaus Lemmens – Fanfare

Craig Sellar Lang – Tuba tune in D

Nicolaus de Grigny – Veni Creator

Heinrich Scheidemann – Preludium G nr 13

Charles-Marie Widor – V symfonia organowa op. 42, toccata

J.S. Bach – preludia i fugi, np.:

Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga D-dur BWV 532

Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga G-dur BWV 541

Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga Es-dur BWV 552

Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga G-dur (małe) BWV 557

Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga B-dur (małe) BWV 560

Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga G-dur BWV 568

Johann Sebastian Bach – Preludium chorałowe Liebster Jesu BWV 731

Moritz Brosig – Preludium G-dur op. 3/2

Moritz Brosig – Preludium C-dur op. 52/1

Dietrich Buxtehude – Preludium in C BuxWV 136

Dietrich Buxtehude – Preludium in E BuxWV 141

Dietrich Buxtehude – Preludium in F Bux WV 144

Dietrich Buxtehude – Preludium in F Bux WV 145

Dietrich Buxtehude – Preludium in G BuxWV 147

Antoni Chlondowski – Preludium G-dur (marsz)

Louis Couperin – Pange lingua OL 36a

Jean François Dandrieu – Dialogue D-dur ze zbioru Premier livre de Pieces d`Orgue

Marcel Dupré – Lobt Gott, ihr Christen alle gleich op. 28

Marcel Dupré – Rejoice greatly, o my soul op. 59

Maurice Duruflé – Choral varié Veni creator op. 4

Aleksandre Guilmant – Nuptial Postlude op. 20

David N. Johnson – Trumpet tune in D

Henry Purcell – Trumpet tune

Max Reger – Lobe den Herren, den mächtigen König op. 67

Gordon Young – Trumpet tune

Feliks Rączkowski – Marsz ślubny 

Craig Sellar Lang – Tuba Tune

  • Literatura instrumentalna, wokalno-instrumentalna, na instrument
    z towarzyszeniem organów lub w transkrypcji na organy solo do wykorzystania podczas liturgii jak również przed lub po niej:

Anton Bruckner – Te Deum

Johann Sebastian Bach – Jesus bleibet meine Freude – chorał z Kantaty 147

Marc-Antoine Charpentier – Prelude dal “Te Deum”

César Franck – Panis angelicus z Messe a trois voix Opus 12

Karl Jenkins – Ave verum

Wolfgang Amadeusz Mozart – Ave verum

Wolfgang Amadeusz Mozart – Agnus Dei z Mszy Koronacyjnej

Adam Szczepański – Antyfona ślubna na głos, skrzypce i organy

Antonio Vivaldi – Domine Deus

  • Literatura chóralna do wykorzystania podczas liturgii jak również przed lub po niej:

Jacques Berthier – Ubi Caritas

Henryk Jan Botor – Deus Caritas est

Henryk Jan Botor – Misericordias Domini

Anton Bruckner – Christus factus est

Anton Bruckner – Locus iste

Michael Corboz – Laudate Dominum

Maurice Duruflé – Ubi Caritas

Edward Elgar – Ave verum

César Franck – Domine non secundum

André Gauzes – Mądrość stół zastawiła obficie

Ola Gjeilo – Ubi Caritas

Mikołaj Gomółka – Nieście chwałę, mocarze

Charles Gounod – O Salutaris Hostia

Hans Leo Hassler – Cantate Domino

Franciszek Lessel – Boże, którego dobroć

Ferenc Liszt – O salutaris Hostia

Juliusz Łukaszewski – Jubilate Deo

Tadeusz Maklakiewicz – Offertorium

Giuseppe Ottavio Pitoni – Cantate Domino

Giacomo Rossini – O Salutaris z Małej Mszy Uroczystej

John Rutter – The Lord bless you and keep you

Józef Świder – Alleluja

Józef Świder – Cantate Domino

Józef Świder – Kto szuka Cię

Wacław z Szamotuł – Błogosławiony człowiek

Charles Gounod – Laudate Dominum

______________________________________________________________________

Repertuar pieśni i utworów do wykonania jedynie poza liturgią

Ave Maria do wykonania poza liturgią (np. na zakończenie, przed opuszczeniem kościoła):

Johann Sebastian Bach – Charles Gounod – Ave Maria

Pietro Mascagni – Ave Maria

Harrison Milard – Ave Maria

Franciszek Schubert – Ave Maria

Jacob Arcadelt – Ave Maria – Ave Maria

Franz Biebl – Ave Maria

Anton Bruckner – Ave Maria

Edward Elgar – Ave Maria

Josquin dés Prés – Ave Maria

Camille Saint Saëns – Ave Maria

Inne utwory do wykonania jedynie po zakończonej liturgii, podczas wyjścia z kościoła:

Gordon Young – Prelude in classic style

Felix Mendelssohn Bartholdy – Marsz weselny

Richard Wagner – Marsz weselny

Troskę Kościoła o właściwy kształt muzyki w liturgii wyraził przed laty Ojciec Święty Benedykt XVI, w Adhortacji postsynodalnej Sacramentum caritatis: «W ramach „Ars celebrandi” znaczące miejsce zajmuje śpiew liturgiczny. Słusznie Św. Augustyn w swym słynnym kazaniu stwierdza: „Nowy człowiek zna nowe pieśni. Śpiew jest objawem wesołości. Jeśli wnikliwiej to rozpatrzymy, stwierdzimy, że to sprawa miłości”. Lud Boży zebrany na celebracji śpiewa chwałę Bogu. Kościół, w swej dwutysiącletniej historii tworzył i nadal tworzy muzykę i śpiewy, które stanowią dziedzictwo wiary i miłości, i których nie należy zagubić. Na prawdę w liturgii nie możemy powiedzieć, że jeden śpiew jest równy innemu. Należy przy tym unikać ogólnej improwizacji lub wprowadzania takich gatunków muzycznych, które nie szanują zmysłu liturgii. Śpiew jako element liturgiczny, winien być włączony we właściwą formę celebracji. W konsekwencji wszystko – tekst śpiewu, melodia i wykonanie – powinno odpowiadać znaczeniu celebrowanej tajemnicy, poszczególnym częściom obrzędu».

Biskup Siedlecki

Kazimierz Gurda

L. dz. 148/2021

Siedlce, dnia 22 lutego 2021 r.